№6 2020

ХИМИЯ И ТЕХНОЛОГИЯ ПЕРЕРАБОТКИ НЕФТИ

6-14

УДК 66.097

DOI: 10.32758/2071-5951-2020-0-6-6-14

Шакун Александр Никитович – канд. хим. наук, генеральный директор

Федорова Марина Леонидовна – первый заместитель генерального директора

Карпенко Тимофей Владимирович  – технический директор

Демидова Екатерина Владиславовна – заместитель технического директора

ООО «НПП НЕФТЕХИМ»

Развитие процессов изомеризации парафиновых углеводородов

Ключевые слова: изомеризация, парафиновые углеводороды, октановое число, хлорированные катализаторы, цеолитные катализаторы, оксидноциркониевые сульфатированные и вольфрамотированные катализаторы, экология, анализ рисков, эксплуатационные затраты.

Аннотация. Рассмотрена история развития процессов изомеризации парафиновых углеводородов С4 — С7. Отмечено изменение требований к технологиям и катализаторам в ответ на формирование новых потребностей промышленности и экологии. Представлен сравнительный анализ различных промышленных катализаторов и технологий изомеризации. Новейшие направления в производстве индивидуальных парафиновых углеводородов.

___________________________________

16-21

УДК 621.436 + 621.89.017

DOI: 10.32758/2071-5951-2020-0-6-16-21

Лихтерова Наталья Михайловна  д-р техн. наук

ФАУ «25 ГосНИИ химмотологии Минобороны России»

Современное состояние производства топлив для реактивных двигателей

Ключевые слова: топлива для реактивных двигателей, противоизносная присадка, антиокислительная присадка, технология производства топлив для реактивных двигателей.

Аннотация.  В статье приведен аналитический обзор по состоянию производства и спроса на топливо для реактивных двигателей. Рассмотрены вопросы, связанные с технологией получения и компонентным составом.

___________________________________

22-25

УДК 665.6

DOI 10.32758/2071-5951-2020-0-6-22-25

Ерохин В. В. , д-р физ.-мат. наук, профессор Институт материалов для электроники и магнетизма      

Сухоруков Г. Б. ,  профессор, Лондонский Университет Королевы Марии

Алиева Л. А.,  старший аналитик, Викторова Н. В., старший советник, Котикова Е. Д., аналитик Межотраслевой экспертно-аналитический центр СНГПР

Деметаллизация нефти и ее фракций

Ключевые слова: нефть, деметаллизация, гипергенез, металлоорганика, порфириновые и тетрапиррольные комплексы, ванадий, никель, гидрооблагороживание, экстракция, адсорбция, УМК.

___________________________________

АНАЛИТИЧЕСКИЙ КОНТРОЛЬ НЕФТИ И НЕФТЕПРОДУКТОВ

28-33

УДК 665.76

DOI: 10.32758/2071-5951-2020-0-6-28-33

Митин Игорь Васильевич, канд. техн. Наук,  ООО «Газпромнефть Смазочные материалы»

Татур Игорь Рафаилович, канд. техн. Наук,  РГУ нефти и газа (НИУ) имени И.М. Губкина

Смирнов  Константин Юрьевич,  ООО «Международный испытательный центр по горюче-смазочным материалам»

Сулоев Антон Михайлович, ООО «Международный испытательный центр по горюче-смазочным материалам»

Оценка способности к лакообразованию турбинных масел

Ключевые слова: турбинное масло, лакообразование, антиоксиданты, остаточный срок полезной эксплуатации, метод вольтаметрии, потенциал лакообразования, коллоидная система, ζ – потенциал, поверхностно-активное вещество, мицелла.

Аннотация. Определены причины образования лаковых отложений турбинных масел. Показано, что по показателям турбинных масел, определяемых методами ASTM D7843 (MPC) и ASTM D6971 (RUL), можно оценивать процесс лакообразования, уровень антиокислительных свойств, содержание антиоксиданта, корректировать и увеличивать срок смены масла, а также прогнозировать критическую ситуацию при эксплуатации турбинного оборудования.

___________________________________

34-37

Новиков Е. А.  канд. хим. наук

РГУ нефти и газа (НИУ) имени И.М. Губкина

E-mail: novikov.ea@gubkin.ru

Новый метод контроля содержания абразивных частиц в дизельных топливах

___________________________________

СМАЗОЧНЫЕ МАТЕРИАЛЫ

44-47

УДК 621.892.84

DOI: 10.32758/2071-5951-2020-0-6-44-47

Мойкин Алексей Анатольевич, канд. хим. наук, заместитель директора по маркетингу ООО «НПП КВАЛИТЕТ»1

Меджибовский Александр Самойлович, д-р техн. наук, профессор, Председатель правления Группы компаний КВАЛИТЕТ1

Криушин Сергей Александрович, старший научный сотрудник отдела смазочных масел ФАУ «25 ГосНИИ химмотологии Минобороны России»

Селезнев Максим Витальевич, канд. техн. наук, старший научный сотрудник отдела смазочных масел ФАУ «25 ГосНИИ химмотологии Минобороны России»

Кириков Евгений Николаевич, заместитель директора испытательного центра АО «Уральский завод гражданской авиации»

ООО «НПП КВАЛИТЕТ»

ФАУ «25 ГосНИИ химмотологии Минобороны России»

АО «Уральский завод гражданской авиации»

Разработка загущенного полусинтетического масла М-5з/20 АЭРО для авиационных поршневых четырехтактных бензиновых двигателей беспилотных летательных аппаратов (БПЛА).

Ключевые слова: моторное масло, поршневой двигатель, беспилотный летательный аппарат, БПЛА.

Аннотация. В настоящее время одним из наиболее актуальных и перспективных направлений развития авиации признано создание беспилотных авиационных комплексов различного назначения. ФАУ «25 ГосНИИ химмотологии МО РФ» изучены особенности эксплуатации авиационных поршневых двигателей, разработаны технические требования к моторному маслу для поршневых четырехтактных двигателей БПЛА и во взаимодействии с ООО «НПП «КВАЛИТЕТ» разработано новое моторное масло М-5з/20 АЭРО.   На основании проведенного комплекса квалификационных испытаний в целом подтверждены заявленные эксплуатационные свойства опытно-промышленной партии масла М-5з/20 АЭРО.

___________________________________

48-50

УДК 665.662

DOI 10.32758/2071-5951-2020-0-6-48-50

С.А. Антонов, канд. техн. наук, Е.А. Куцевич, А.И. Матвеева, Р.В. Бартко, канд. техн. наук

Всероссийский научно-исследовательский институт по переработке нефти [АО «ВНИИ НП»]

antonovsa@vniinp.ru

Интенсификация процесса получения базовых основ как основных компонентов низкозастывающих смазочных материалов

Ключевые слова: модифицирующая добавка, рафинат, депарафинированное масло

Аннотация. Описаны варианты интенсификации процесса сольвентной депарафинизации, направленные на увеличение выхода базовых масел. Одним из перспективных способов улучшения технико-экономических показателей процесса депарафинизации является использование модифицирующих добавок. В работе показано, что введение полимерной добавки положительно сказывается на снижении времени фильтрования сырьевой суспензии и, соответственно, на увеличении производительности установки депарафинизации. При этом получается петролатум с пониженным содержанием масла, который является квалифицированным сырьем для производства высокоплавких церезинов, защитно-восковых композиций и смазок различного назначения.

___________________________________

52-55

УДК 665.765

DOI: 10.32758/2071-5951-2020-0-6-52-55

Кязим-заде Али Кязим оглы, д-р хим. наук

Нагиева Эльмира Али кызы, д-р тех. наук

Мамедьярова Хадиджа Низами кызы

Гадиров Али Ашраф оглы, канд. хим. наук

Рзаева Ирада Али кызы канд. хим. наук

Институт химии присадок им. академика А.М.Кулиева Национальной Академии наук Азербайджана, E-mail: xedice.memmedyarova@mail.ru

Многофункциональные алкилфенолятные присадки к моторным маслам

Ключевые слова: алкилфенол, формальдегид, сульфид натрия, конденсация, коррозия, антиокислительные свойства, многофункциональная присадка.

Аннотация. Синтезированы и исследованы серосодержащие многофункциональные присадки AKİ-144 и AKİ-144d, представляющие собой кальциевые соли продукта конденсации алкилфенола с формальдегидом и сульфидом натрия.

Установлено, что синтезированные присадки AKİ-144 и AKİ-144d по антиокислительным и антикоррозионам свойствам превосходят товарные аналоги ЦИАТИМ-339 и ИXП-101.

В модельных условиях изучен также механизм антиокислительного действия присадок AKİ-144 и AKİ-144d в сравнении с промышленным антиокислителем Агидол – 1. Сравнительные исследования показали, что синтезированые присадки превосходят по антиокислительным свойствам присадку Агидол -1.

___________________________________

56-61

УДК: 621.89+006+94 (73)

DOI 10.32758/2071-5951-2020-0-6-56-61

Иванов Алексей Викторович, канд. техн. Наук, ФАУ «25 ГосНИИ химмотологии Минобороны России», alexeyiwanov2007@yandex.ru

Многофункциональное масло для наземной военной техники армии сша

Ключевые слова: моторно-трансмиссионно-гидравлическое масло, наземная военная техника, министерство обороны Соединенных Штатов Америки, исследования, The Single Common Powertrain Lubricant program.

Аннотация. Статья раскрывает результаты перспективных исследований министерства обороны США в области создания всеклиматических (работающих в условиях средней полосы, Арктики и пустыни) моторно-трансмиссионно-гидравлического масла для наземной военной техники.

___________________________________

ХИММОТОЛОГИЯ

62-63

УДК 665.765

DOI 10.32758/2071-5951-2020-0-6-62-63

Крижевская Эндже Тазиевна – ведущий специалист tazievaet@vniinp.ru

Сентюрихина Марина Ивановна – канд. техн. Наук, старший научный сотрудник sentjurihinami@vniinp.ru

Бартко Руслан Владимирович – канд. техн. наук, начальник отдела bartkorv@vniinp.ru

Данилов Александр Михайлович – д-р техн. наук, главный научный сотрудник  danilovam@vniinp.ru

Всероссийский научно-исследовательский институт по переработке нефти (АО «ВНИИ НП»)

Пластичные смазки, модифицированные графеном

Ключевые слова: пластичная смазка, графен

Аннотация. Получены реологические и трибологические характеристики литиевой смазки с добавкой графена. Установлено, что графен следует вводить в смазку в начале её приготовления до образования структуры.

______________________________________________________________________

№6-2020

6-14

УДК 66.097

DOI: 10.32758/2071-5951-2020-0-6-6-14

Shakun F.N., Fedorova M.L., Karpenko T.V., Demidova E.V., SIE Neftehim, LLC

Development of paraffin hydrocarbons isomerization processes

Keywords: isomerization, paraffin hydrocarbons, octane number, chlorinated catalysts, zeolite (Zeolitic) catalysts, sulfated (sulphated) zirconia and tungsten catalysts, ecology (Environment), risk assessment analysis, operating costs (OPEX).

Abstract. An insight into the background of processes for С4 — С7 paraffin hydrocarbons isomerization is provided, from the first commercial introduction up to now.  Attention is drawn to changing requirements for technologies and catalysts in response to the new industrial and environmental demands.  Benchmarking, efficiency evaluation, operating reliability and risk assessment for different pentane-hexane cut isomerization technologies, as well as for n-butane isomerization process are presented. Application features of the various isomerization catalysts (chlorinated isomerization catalysts, catalysts based on sulfated metal oxides, and zeolite isomerization catalysts) are considered. Process diagrams of the most widespread commercial isomerization processes are presented. Operating experience is shown.

The environmental risks and the scope of waste generation when using chlorinated catalysts are considered; modern solutions to abandon the injection of chlorinating reagents and completely eliminate the waste generation for grassroot and operating plants are shown.

The latest trends in the development of isomerization process are presented. The solutions that reduce operating and capital costs for grassroot and operating facilities and eliminate production wastes and the associated environmental risks are among the new trends. New development trends for industrial processes are presented — С7 cut isomerization technology and technologies for production of individual paraffin hydrocarbons.

___________________________________

16-21

УДК 621.436 + 621.89.017

DOI: 10.32758/2071-5951-2020-0-6-16-21

Lihterova N. M.

FAE «The 25th State Research Institute of Himmotology of Ministry of Defense of the Russian Federation»

Current state of production of jet engine fuel

Keywords: jet engine fuels, anti-wear additive, antioxidant additive, jet engine fuel production technology.

Abstract. The article provides an analytical overview of the state of production and demand for jet engine fuel. Issues related to the production technology and component composition are considered.

The data on production volume of fuel for TS-1 and RT jet engines are presented and the main producers are listed. The main difference between T-8V and T-6 types of fuel created especially for military supersonic aircraft and TS-1 type of fuel is shown, and the needs of T-6 and T-8V types of fuel are assessed taking into account modern combat composition of the Russian Armed Forces.

The issue of different production technologies and composition of TS-1 fuel grade and the difference between TS-1 and RT fuel grades was raised. The list of foreign additives used in production, the use of which under the conditions of economic sanctions from the U.S. and the European Union makes the production of domestic jet engine fuels dependent on supplies from abroad is a potential threat to Russian national security. Possible ways of obtaining domestic fuel additives are presented.

___________________________________

22-25

УДК 665.6

DOI 10.32758/2071-5951-2020-0-6-22-25

Erokhin V. V., Suhorukov G. B., Alieva L. A. Viktorova N. B., Kotikova E. D.

Demetallization of petroleum and its fractions

___________________________________

28-33

УДК 665.76

DOI: 10.32758/2071-5951-2020-0-6-28-33

Mitin I.V.1, TaturI.R2., Smirnov K.U.3, Suloev A.M.3

JSC «Gaspromneft Moscow Lubricants Plant»

Russian state University of oil and gas (National research University) named after I.M. Gubkin

Ltd «International Test Center For Fuel and Lubricants Support»

Assessment of ability to varnish turbine oils

Keywords: turbine oils, varnish, antioxidants, remaining useful life, the method of voltammetry, potential for varnish formation, сolloidal systemк, ζ –potential, surfactant, micelle.

Abstract. The reasons for the formation of varnish deposits of turbine oils are determined. It is shown that the performance of turbine oils is determined by methods of ASTM D7843 (MPC) and ASTM D6971 (RUL) can be assessed, the process of formation of varnish deposits, the level of antioxidant properties, antioxidant content of, amend, and extend the oil change, and to predict critical situation in the operation of turbine equipment. The mechanism of formation of varnish deposits in turbine oils is proposed.

___________________________________

34-37

Novikov E. A.

Russian state University of oil and gas (National research University) named after I.M. Gubkin

New method for controlling the content of abrasive particles in diesel fuels

___________________________________

44-47

УДК 621.892.84

DOI: 10.32758/2071-5951-2020-0-6-44-47

Development of thickened semi-synthetic engine oil M-5z / 20 AERO for four-stroke gasoline engines aircraft piston of unmanned aerial vehicles (UAVs)

Moykin A.A. 1, Medzhibovsky A.S. 1, Kriushin S.A. 2, Seleznev M.V. 2, Kirikov E.N. 3

LLC NPP KVALIET FAU

«25 State Research Institute of Chemmotology of the Ministry of Defense of Russia»

JSC «Ural Civil Aviation Plant»)

Keywords: engine oil, piston engine, remotely-piloted aerial vehicle, UAV.

Abstract. Nowadays, the creation of remotely-piloted aerial vehicles for various purposes is regarded as one of the most relevant and promising trends of aircraft development. FAU «25 State Research Institute of Chemmotology of the Ministry of Defense of the Russian Federation» have studied the operation features of aircraft piston engines and developed technical requirements for motor oil for piston four-stroke UAV engines, as well as a new engine oil M-5z/20 AERO in cooperation with NPP KVALITET, LLC. Based on the complex of qualification tests, the stated operational properties of the experimental-industrial batch of M-5z/20 AERO oil are generally confirmed.

___________________________________

48-50

УДК 665.662

DOI 10.32758/2071-5951-2020-0-6-48-50

Antonov S.f., Kutsevich E.f., Matveeva A.I., Bartko R.V.

All-Russian Research Institute for Oil Refining

Intensification of the process of obtaining basic bases as the basic components of low-curing lubricants

Keywords: modifying additive, raffinate, dewaxed oil

Abstract. Variants of the intensification of the solvent dewaxing process, which increase the yield of base oils, are described. One of the promising ways to improve the technical and economic indicators of the dewaxing process is the use of modifying additives. The work shows that the introduction of a polymer additive requires a decrease in the filtration rate and, accordingly, an increase in the performance of the dewaxing unit. This results in a petrolatum with a reduced oil content, which is a qualifying factor for the production of high-melting ceresins, protective-wax components, and lubricants for various purposes.

___________________________________

52-55

УДК 665.765

DOI: 10.32758/2071-5951-2020-0-6-52-55

Kazimzadeh A.K., Nagiyeva E.A., Mammadyarova Kh.N, Gadirov A.A., Rzayeva I.A.

Institute of Chemistry of Additives after acad. A.M. Guliyev of Azerbaijan NAS

Multifunctional alkylphenolate additives to motor oils

Keywords: alkylphenol, formaldehyde, sodium-sulphide, condensation, corrosion, antioxidant properties, multifunctional additive.

Abstract. Sulphur-containing multifunctional additives 144 and 144d were synthesized and investigated, which are the calcium salt of the condensation product of alkylphenol with formaldehyde and sodium sulphide.

It was found that synthesized additives for their antioxidative and anticorrosive properties surpass the marketable analogues ЦИАТИМ-339 and ИXП-101.

The mechanism of antioxidant action of additives AKİ-144 and AKİ-144d in comparison with the industrial antioxidant Agidol-1 was also studied under simulative conditions. Comparative studies have shown that for antioxidant properties the synthesized additives are higher than Agidol-1.

___________________________________

56-61

УДК: 621.89+006+94 (73)

DOI 10.32758/2071-5951-2020-0-6-56-61

Ivanov A. V., FAE «The 25th State Research Institute of Himmotology of Ministry of Defense of the Russian Federation»

The multifunction oil for US Army tank and automotive vehicles

Keywords: US Army, tank and automotive vehicles, engine, transmission, hydraulic system, standards, specification, multifunctional, climate, low viscosity oil, program, fuel, economy

Abstract. The U.S. Army has a desire to consolidate multiple MIL specification fluids into a single specification, or Single Common Powertrain Lubricant (SCPL) program. This program is seeking to develop an all-season (arctic to desert), fuel-efficient, multi-functional powertrain fluid with extended drain capabilities and designed to consolidate multiple military lubricant specifications into a single product, or single specification. This paper covers the long term field demonstration programs of the SCPL conducted three locations, representing basic, arctic, and desert climate conditions respectively. Overall the field demonstration for all three locations was considered successful. Real world military vehicle operation using SCPL did not show any differences from currently fielded MIL-PRF-2104 and MIL-PRF-46167 products. In addition, the durability of the SCPL over the one and two year test durations showed that the SCPL is capable of extended drain intervals than the current annual oil change recommendations. These results confirms that the SCPL is a drop in replacement, and is providing improved overall performance compared to currently fielded products. The use of low viscosity engine oil was shown to have a significant impact on fuel consumption: the difference between the current MIL-PRF-2104H SAE 15W-40 grade and the best experimental fluid had an improvement of 1.66% over the test cycle.

___________________________________

62-63

УДК 665.765

DOI 10.32758/2071-5951-2020-0-6-62-63

Krizhevskaya E.T., Sentyurikhina M.I., Bartko R.V., Danilov A.M.

All-Russian Research Institute of Oil Refining

Graphene modified greases

Keywords: lubricatinggrease, grafen

Abstract. Reological and tribological characteristics of lithium lubricating grease with graphene have been obtained. It has been established that graphene should be injected into the lubricant at the beginning of its preparation before the structure is formed.